ANA SAYFA   |   BATİMETRİ & SURVEY   |   PYROGEN HAKKINDA   |   ÇÖZÜMLER   |   İLETİŞİM


BATİMETRİ (SU ALTI GÖRÜNTÜLEME) VE SURVEY (ARAŞTIRMA)
 


Deniz ve topografyasının incelenmesi, insan yapımı yapılar, seyahatler, bilim ve ayrıca çok çeşitli mesleki alanlar için hayati önem taşımıştır. Batimetri, bazen fathometri olarak da adlandırılır, su altındaki arazinin incelenmesidir.

Batimetri araştırma alanı, son birkaç on yılda bazı önemli gelişmelere tanık olmuştur. Batimetri henüz yeni bir kavramken, gemiler, doğrudan geminin altındaki derinliği ölçmek için bir yankı sondajı (echo-sounder) kullanmaktadırlar.

Günümüzde, multi-transducer sistemleri kullanan batimetrik araştırma ekipmanları, deniz tabanının biraz daha geniş alanlarını ölçmektedir, ancak bu genellikle sığ sularda faydalıdır. Çoğu ekipman artık, sonar ve 3B lazer taramasına (lidar) benzer şekilde deniz tabanında yelpaze şeklinde bir kapsama alanı oluşturan ve çok daha yüksek doğrulukla çok daha büyük miktarda veri toplayan çok hüzmeli sonar (multi-beam echo sounder) teknolojilerini kullanmaktadır.

Batimetri Araştırması Nedir?

Batimetri araştırmaları, su altı derinliğinin ölçülmesinin yanı sıra yüzeyin altındaki arazideki özelliklerin haritalanmasına da olanak tanır. Haritacılar, su altındaki derinliği, yüksekliği ve anomalileri belirlemeye çalışırlar.

Ayrıca, batimetrik araştırma ekipmanları, gelgitleri, akıntıları, dalgaları ve hatta yerel kıyı şeritlerindeki değişiklikleri analiz etmeye yardımcı olur. Daha uzun bir süre boyunca yapılan araştırmalar, hem doğal nedenlerden hem de tarama gibi insan müdahalelerinden kaynaklanan değişen çevre hakkında zengin bir bilgi sağlayabilir.

Mevcut çeşitli teknolojileri kullanarak, haritacılar, arazideki ve rölyeflerdeki değişiklikleri derinlik konturları adı verilen çizgilerle gösteren deniz tabanının tam bir görüntüsünü veya haritasını oluşturmaya çalışırlar. Bu haritalar daha sonra su altı alanının daha iyi anlaşılmasını gerektiren birçok şey için kullanılır.

Bu veriler çoğunlukla deniz araçlarının seyir amaçlı olarak kullanılır, böylece okyanusun onlar için hazırladığı engellerden güvenli bir şekilde kaçınabilirler.

Batimetrik Araştırma ve Hidrografik Araştırma

Hidrografi, su altı topografyasını ifade etmek için kullanılan başka bir terimdir ve teknik olarak batimetrik araştırmalar bir tür hidrografik araştırmadır. Bununla birlikte, her ikisi de deniz tabanının derinliğini ölçtüğü ve genellikle kıyı şeridinden başlayarak kontur haritaları ürettiği için, bu terimler sıklıkla birbirinin yerine kullanılır.

Hem hidrografik ölçümler hem de batimetrik ölçümler oldukça karmaşık ve oldukça maliyetlidir. Sekstantlar, kılavuz çizgiler ve diğerleri gibi cihazların derinlik ölçümleri için yalnızca ara sıra ölçümler sunduğu zamanlarda pahalıydılar. Batimetrik veriler artık genellikle çeşitli cihazlar kullanılarak özel olarak tasarlanmış araştırma gemilerinden elde edilebilmektedir.

Batimetri Amaçlı Kullanılan Ekipmanların Özellikleri
 

Daha önce de belirtildiği gibi, batimetrik ölçüm ekipmanlarında kullanılan teknoloji son 20 yılda hızla gelişmiştir. Batimetrik ölçüm yapanların veri toplamak ve harita çıkarmak için kullanabilecekleri birkaç farklı yöntem bulunmaktadır.

Multi-Beam Echo Sounder (Çok Hüzmeli Sonar)

Multi-beam echo sounder cihazları (MBES), sesi deniz tabanına ve yüzeyin altındaki nesnelere yansıtan ve ardından geri dönen yankıyı ölçüp analiz eden bir sonar türüdür. Çok hüzmeli sonar, kullanılan eski teknolojilere kıyasla deniz tabanının daha geniş "yelpazelenmiş" bölümlerini yakalamak için bir geminin altından kullanılır.

Kullanılan kavramlar eski yöntemlere benzer olsa da, Multi-beam echo sounder cihazları, yan sonar (side beam) yöntemine ve diğerlerine kıyasla çok daha geniş alanları kapsayacak şekilde bu verilerin "kısa bölümlerini" toplayabilir. Multi-beam echo sounder cihazları ayrıca, akustik geri saçılma (acoustic backscatter) adı verilen yöntemi kullanarak temel düşük çözünürlüklü görüntüler üretmek için kullanılabilecek verileri de toplayabilir. MBES cihazları, özellikle gemi enkazları, tehlikeli engeller veya genel olarak nesnelerin üzerindeki su derinliklerini belirlemek için daha kapsamlı bir batimetrik kapsama alanı oluşturmak amacıyla kullanılır.

Side Scan Sonar (Yan Taramalı Sonar)

Batimetri uzmanları tarafından kullanılan bir diğer sonar yöntemi de yan taramalı sonardır. Yan taramalı sonar sistemleri, adından da anlaşılacağı gibi, geminin arkasında su altında çekilen ve üzerinde sonar ekipmanı taşıyan bir towfish (çekme sualtı platformu) kullanır. Bir iletim kablosu ve üst yüzey işleme ünitesi kullanılarak, yan tarama sistemleri tarafından kullanılan ses enerjisi, towfish gövdesinin hemen altındaki deniz tabanını ve her iki yanında yaklaşık 100 metrelik bir alanı tarayabilir.

Gemi hareket halindeyken toplanan yankı verileri, deniz tabanının genel bir görüntüsünü oluşturmak için kullanılır. Yan taramalı sonar sistemi (SSS), genel olarak derinliği ölçmede daha az etkili oldukları için, çok hüzmeli tarayıcılara (MBES) kıyasla büyük derinliklerde daha az etkilidir. Yan tarayıcılar, deniz tabanındaki nesneleri ve eğimleri göstermede daha verimlidir ve oldukça net bir görüntü oluşturur. Bunlar genellikle daha kapsamlı veri toplamak için çok hüzmeli tarayıcılarla birlikte kullanılır. Yan taramalı sonarlar, deniz tabanında bulunan nesneleri tespit etmek ve sınıflandırmak için kullanılır.

LiDAR

Işık algılama ve mesafe ölçümü (LiDAR) teknolojisi, sonardan farklı çalışır; bunun yerine, lazer ışığı ışınlarının bir nesneden yansıması için geçen süreyi ölçüp analiz ederek derinliği ve yüksekliği ölçer. Batimetrik ölçümlerde kullanıldığında, LiDAR genellikle denizin çok daha geniş alanlarını herhangi bir deniz aracından çok daha yüksek hızlarda tarayabilen hava araçları tarafından kullanılır.

LiDAR ölçüm sistemleri, bu zaman gecikmelerini ölçerek suyun derinlikleri ve kıyı şeritlerinin yüksekliği hakkında veri üretebilir. Bu teknolojinin hidrografik ölçümlerden çok daha fazla kullanım alanı vardır. LiDAR, birçok 3B lazer tarama cihazı tarafından 3B modelleme, arkeoloji ve diğer çeşitli alanlarda kullanılır. Batimetrik LiDAR ölçüm sistemleri, özellikle deniz araçlarının kaya, mercan veya yosun yığınları nedeniyle güvenli bir şekilde ölçüm yapmakta zorlanabileceği bölgelerde faydalıdır.

Batimetrinin Önemi

Hidrografik ölçümler ve batimetrik ölçümler, denizaltıyla ilgili birçok alanda büyük fayda sağlar. Bazıları basit olsa da, sürekli gelişen bu çalışma alanı, batimetrik verileri kullanarak dünyayı iyileştirmenin yeni yollarını bulmaktadır.

Deniz Haritaları Oluşturma
 


Batimetrik veriler çoğu zaman deniz haritaları oluşturmak için faydalıdır. Denizciler ve denizciler, denizdeki zorlukların üstesinden gelmek için her zaman haritalara ihtiyaç duymuştur. Deniz haritaları neredeyse bin yıldır kullanılsa da, modern haritalar bir geminin karşılaşabileceği derinlikler ve tehlikeler hakkında inanılmaz derecede doğru veriler sunar.

Bu haritalar, özellikle ulaştıkları derinlikler konusunda çok daha dikkatli olmaları gereken büyük gemiler için okyanus yolculuğunu çok daha güvenli hale getirir.

Doğa Koruma Çalışmaları

Batimetrik veriler, bilim insanları tarafından deniz koruma amacıyla da kullanılır. Veriler, ıstakoz ve yengeç gibi dipte yaşayan deniz canlılarının yaşam döngüsünü incelemek için kullanılabilir. Bu haritalar, bu hayvanların beslenme, üreme ve genel olarak yaşamlarını geçirme gibi neredeyse her şeyi nerede yaptıklarını belirlemeye yardımcı olur.
Veriler ayrıca, erozyon veya yerel ekosistemi büyük ölçüde etkileyebilecek başka nedenlerle kıyı şeridinde geçmişte ve gelecekte meydana gelen değişiklikleri incelemek için de kullanılabilir. Deniz tabanı ve kıyı şeritlerinin haritalanmasının yanı sıra, veriler mercan habitatlarının haritalarını oluşturmak için de kullanılabilir.

Bilim insanları ayrıca bir bölgedeki suyun kalitesi, türlerin dağılımı, arazi ve su altı ekosistemlerinin türleri hakkında bilgi edinebilirler. Bu veriler kullanılarak Deniz Koruma Alanı haritaları oluşturulur ve deniz biyologları ve diğer bilim insanları için zengin bir bilgi kaynağı sağlar.

Afetleri Tahmin Etmek

Batimetri verileri genellikle akıntılar ve gelgitler ile suyun kalitesi ve bileşimi hakkında bilgi içerdiğinden, gelecekteki değişiklikleri tahmin etmek için kullanılabilir. Bu tahminler, kıyı boyunca oluşan ters gelgitler ve su baskınları gibi durumlara hazırlıklı olmaya yardımcı olabilir.

Sığ Su Araştırması

Çoğu zaman, altyapıyı güncellemek veya uygulamak, kıyı şeridi yenilemek ve diğer çeşitli projeler için gereken bilgileri toplamak amacıyla sığ sularda araştırmalara ihtiyaç duyulur. Çoğu araştırma gemisi bu sığ sularda güvenli bir şekilde seyahat edemez. Gemi teknik olarak yelken açmak için gereken alana sahip olsa bile, enkazı hareket ettirme ve nihayetinde yakalanan verileri değiştirme olasılığı daha yüksek olabilir.

Bu gibi durumlarda en iyi seçenekler, multi-beam yada single-beam (çok veya tek hüzmeli yankı sondaj) sistemleri taşıyan insansız yüzey araçlarıdır (USV).
 

Echo-Sounder cihazından alınan dip görüntüsü USV (İnsansız Su Üstü Aracı) Towfish (Çekme Sualtı Platformu)  



Derin Su Araştırması

Daha derinlerde, en sık kullanılan araştırma ekipmanı, denizde seyreden bir gemiyle birlikte kullanılan multi-beam echo sounder cihazıdır (çok hüzmeli sonar). Single beam echo sounder (tek hüzmeli sonar) cihazları nispeten küçük su kütlelerinde kullanılabilir, ancak açık denizde ihtiyaç duyulan verilerin çoğunu toplayamazlar.
 

 


SURVEY EKİPMANLARI
 

MS8240-IDH ENTEGRE ÇİFT BAŞLIKLI ÇOKLU FREKANS MULTIBEAM ECHO SOUNDER
 
MS8240 ÇOKLU FREKANS MULTIBEAM ECHO SOUNDER
 

MS400PW ÇOKLU FREKANS MULTIBEAM ECHO SOUNDER
 

MS400P ÇOKLU FREKANS MULTIBEAM ECHO SOUNDER
 

MS400U-MS400UW MULTIBEAM ECHO SOUNDER
 

SS900 TEK FREKANS YAN TARAMALI SONAR
 

SS3060 / SS4090 ÇİFT FREKANS YAN TARAMALI SONAR
 

SVP1500 SES HIZI ÖLÇÜM PROBU
 

MS400C MULTIBEAM ECHO SOUNDER
 

SVP1500M SES HIZI ÖLÇÜM SENSÖRÜ
 
 
 
 

ANA SAYFA   |   BATİMETRİ & SURVEY   |   PYROGEN HAKKINDA   |   ÇÖZÜMLER   |   İLETİŞİM